آشنایی با انواع سپتیک تانک - مراقبت و نگهداری از سیستم سپتیک تانک

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک یک مخزن ضد آب محصور است که با جدا سازی مواد جامد از پساب، فاضلاب اولیه را جمع آوری و تأمین می کند. با کاهش سرعت جریان فاضلاب در مخزن و اجازه نشستن مواد جامد قابل ته نشینی در کف مخزن، در حالی که مواد جامد شناور (چربی ها، روغن ها و گریس ها) به بالای سطح می رسند، مواد جامد را از بین می برد. زمان برای نشستن مواد جامد، زمان نگهداری باید حداقل 24 ساعت باشد.

سپتیک تانک کم هزینه ترین روش موجود برای تصفیه فاضلاب مسکونی است. اما برای این که به درستی کار کند، باید نوع مناسبی از سپتیک تانک را متناسب با اندازه خانه و نوع خاک خود انتخاب کنید و باید آن را به طور منظم بازرسی کنید.

بعضی از جامدات همراه آب خارج می شوند، بعضی دیگر هضم می شوند و برخی دیگر در مخزن ذخیره می شوند. حداکثر 50 درصد از مواد جامد موجود در مخزن تجزیه می شوند. بقیه به صورت لجن در ته مخزن جمع می شوند و باید با پمپاژ مخزن به صورت دوره ای خارج شوند. مخازن باید توسط 3 الی 5 سال برای اکثر سیستم های مسکونی توسط یک پمپ مجاز پمپاژ شود و سالانه مورد بازرسی قرار گیرد.

سپتیک تانک ها برای استفاده در مکان های مسکونی و تجاری به خصوص در مکان هایی که شهرداری شبکه لوله های فاضلاب را اجرا نکرده است، طراحی شده اند. سپتیک تانک ها پایه اجرای س‍یستم های جمع آوری فاضلاب در محل را برای مکان های ثابت مانند خانه ها، اردوگاه های شکاری، کابین ها و کلبه ها را فراهم می کند.

سپتیک تانک ها همچنین به عنوان تنها راه کنترل فاضلاب برای وسایل نقلیه تفریحی و کمپ های متحرک هستند. سپتیک تانک ها برای ذخیره یا حمل آب آشامیدنی در نظر گرفته نشده اند و برای این منظور مورد تایید نیستند.

انواع سپتیک تانک از لحاظ متریال به کار برده شده درتولید:

·        سپتیک تانک بتنی

·        سپتیک تانک استیل

·        سپتیک تانک پلی اتیلن

·        سپتیک تانک فایبرگلاس

سپتیک تانک بتنی:

سپتیک تانک بتنی از حجم و وزن بالایی برخوردار می باشد که یکی از مزایای آن به شمار می رود زیرا با بالا آمدن سطح سفره های آب زیر زمینی این مخزن به هیچ عنوان شناور نشده و قبل از نصب ریخته گری می شوند. همچنین این مخزان از نظر طول عمر و زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. از معایب آن ها می توان به هزینه بالا و تعمیر آن در هنگام آسیب دیدگی مخزن اشاره کرد. لازم به ذکر است که سپتیک تانک بتنی با کیفیت پایین امکان به وجود آمدن ترک هایی بر روی سطح خود را ممکن می سازد که موجب خارج شدن پساب ها به بیرون از سپتیک تانک می شود.

سپتیک تانک استیل:

سپتیک تانک استیل یا سپتیک تانک فولادی به دلیل مقاومت کم در برابر خوردگی و هزینه بالا و ماندگاری پایین از محبوبیت کمتری نسبت به سایر سپتیک تانک ها برخوردار است، اما می توان به یکی از مزیت های مهم آن، که مقاومت بالا در برابر نیرو های شناور می باشد نیز اشاره کرد.

سپتیک تانک پلی اتیلن:

سپتیک تانک پلی اتیلن در مقابل فشار، گرما، رسوبات، خوردگی توسط مواد شیمیایی، بسیار مقاوم است و در صد نشتی آن بسیار کم می باشد. این مخزن از نظر هزینه نیز نسبت به مخازن سایر بسیار مقرون به صرفه تر است و به هیچ عنوان آلودگی را به خارج از خود انتشار نمی دهد و از نظر سرعت ساخت و نصب نسبت به دیگر مخازن راحت تر و سریع تر است وزن آن نیز سبک می باشد و در مقابل اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است.

سپتیک تانک فایبر گلاس:

سپتیک تانک فایبر گلاس از پلاستیک فشره با الیاف و فیبر های شیشه ای ساخته شده است که ساختاری شبیه به سپتیک تانک پلاستیکی دارد، اما مقاوم تر و بادوام تر از آن می باشد و از مزایای آن می توان به وزن سبک اش اشاره کرد که به راحتی قابل کنترل است و نسبت به سپتیک تانک های بتنی و سپتیک تانک های استیل ارزان تر می باشد.

کاربرد های سپتیک تانک:

سپتیک تانک ها، در بخش های مختلفی اعم از بخش خانگی، بهداشتی و صنعتی کاربرد دارد، ولی اصلی ترین موارد کاربرد آن عبارتند از:

·        ایجاد تعادل و پمپاژ فاضلاب در سیستم های فاضلاب

·        حذف ذراتی که قابلیت ته نشینی دارند، همچنین چربی و روغن های موجود در فاضلاب رستوران ها

·   پیش تصفیه و تصفیه مقدماتی فاضلاب بهداشتی در واحد های مسکونی، هتل ها و رستوران ها، مراکز اداری و کارگاه ها

تمیز کردن سپتیک تانک:

برای صاحبان خانه با سیستم سپتیک تانک، داشتن یک برنامه منظم برای تمیز کردن سپتیک تانک از اهمیت بالایی برخوردار است. برای محافظت از آب های زیر زمینی و آشامیدنی، سازمان حفاظت از محیط زیست توصیه می شود هر سه سال یک بار تمیز کردن سپتیک تانک مسکونی انجام شود. علاوه بر تمیز کردن سیستم سپتیک تانک، بازرسی از مخازن سپتیک تانک، هر یک بار در سال مشکلات را رفع می کند و می تواند در پاک سازی و تعمیر سیستم سپتیک تانک صرفه جویی کند.

وقتی زباله وارد سیستم سپتیک تانک شما می شود، به سه قسمت جدا می شود. مواد جامد (لجن) به پایین می ریزد، فاضلاب در وسط شناور می شود و یک لایه از کف به سمت بالا می رود. با نظافت منظم، از جمع شدن لجن در سپتیک تانک و مسدود شدن مخزن جلوگیری کرده و منجر به سر ریز شدن آن می شود. حفظ سلامت سپتیک تانک برای سلامت سیستم فاضلاب، مقرون به صرفه تر می باشد.

دفع پساب سپتيك تانك:

فاضلابي كه در سپتيك تانك تصفيه شده است معمولا به 2 روش دفع مي شود:

·        وارد كردن پساب به فاضلاب شهري

پس از انجام عمليات پيش تصفيه در سپتيك تانك ها مي توان پساب خروجي را به فاضلاب شهري جهت عمليات تكميلي تصفيه هدايت کرد.

·        دفع پساپ در زمين

دز صورتي كه سطح آب زير زميني پایین و امكان ايجاد چاه جذب كننده فاضلاب موجود باشد. در صورتي كه سطح آب زير زميني بالا باشد و زمين از نفوذ پذيري زيادي برخوردار نباشد، بايد پساب را زير سطح زمين پخش کرد. در اين صورت پساب با كمك يك شبكه لوله هاي سوراخ دار در زير زمين و در عمق 45 تا 90 سانتي متري پخش مي شود.

چه زمانی باید سیستم سپتیک تانک را تمیز کنید؟

سیستم سپتیک تانک باید هر سه تا پنج سال یک بار برای سلامت مطلوب سیستم و آب سالم تمیز شود. علاوه بر آن باید هر سال مورد بازرسی قرار گیرید تا مسائل جزئی را قبل از عمده شدن بررسی کنید.

پمپاژ کردن سپتیک تانک:

متخصصان سیستم سپتیک تانک، سپتیک تانک را پمپاژ می کنند. اطمینان حاصل کنید که شرکتی که استخدام می کنید دارای مجوز و تأیید باشد. آسیب به سیستم سپتیک تانک شما می تواند هزینه های زیادی را برای پاک سازی و تعمیر داشته باشد، بنابراین بهتر است از همان ابتدا یک متخصص واجد شرایط را استخدام کنید.

نصب سپتیک تانک:

سیستم سپتیک کاملاً جدید اغلب بهترین انتخاب برای یک خانه جدید است. توسعه مسکن روستایی و خانه های بزرگ در زمین های بزرگ همیشه نمی توانند به سیستم فاضلاب شهری متصل شوند. یک سپتیک تانک منحصر به فرد می تواند در هزینه شما صرفه جویی کرده و ضایعات محیطی را کاهش دهد. همچنین می تواند بین بیست تا پنجاه سال طول بکشد.

مناطق مختلف به سیستم های مختلف سپتیک تانک نیاز دارند. کارشناسان هلدینگ صنایع برتر ایران برای صرفه جویی در وقت و هزینه شما با خدمات محلی حفاری، شرکت های ساختمانی و تأمین کنندگان همکاری می کنند، آن ها طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهند از جمله:

·        پمپاژ سپتیک تانک

·        برداشتن و تعویض سپتیک تانک

·        خدمات تعمیر و نگهداری سپتیک تانک

توجه!

سپتیک تانک نباید در جایی قرار بگیرند که وسایل نقلیه بر آن ها وارد شوند. وزن وسیله نقلیه ممکن است به اجزای سیستم آسیب برساند و خاک اطراف آن را فشرده کند که توانایی جذب پساب را کاهش می دهد. خصوصیات زهکشی خاک ها و محل قرار دادن مخازن زهکشی اهمیت زیادی دارد. در خاک های تخلیه ضعیف مانند خاک رس، ظرفیت زهکشی بزرگ تر برای افزایش سطح خاك كه در آن پساب ها می توانند جذب شوند، مورد نیاز است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 02186127232 09129536702 09127065945


گروه تولید و صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران


www.holding-bartar.com


Comments

Popular posts from this blog

سیستم های سپتیک تانک چگونه ابداع شدند؟

برج خنک کننده صنعتی چیست؟

آماده سازی اموال خود برای نصب سپتیک تانک